bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۲۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۴
هر روز و هر ساعت، حاشیه‌های جدید در فوتبال ایران در صفحات مجازی منتشر می‌شود و خوانندگان که علاقه شدیدی به حاشیه دارند از این نوع اخبار استقبال می‌کنند.
بامدادجنوب- علی‌ پورتنگستانی: در حالی که برخی از آنها فقط حاشیه هستند و هیج صحتی ندارد. فرهنگ جامعه ورزشی کشور ایران طی چند سال اخیر دچار تغییرات زیادی شده است، با شیندن هر حاشیه سروصدای زیادی در جامعه ورزشی ایجاد می‌شود که در جامعه ورزشی بیشتر مواقع مقصر اصلی حاشیه‌ها را بازیکنان می‌داند اگرچه این‌طور نیست. بلکه نشریات و صفحات مجازی تاثیر زیادی در گسترش این حاشیه‌ها داشته‌اند. مانند: درگیری عمران‌زاده با فرزاد مجیدی هنگام تمرین، رسوایی میثم منیعی و به‌خصوص داستان خداحافظی پیام صادقیان از فوتبال که بعدها مشخص شد فقط با برداشت نادرست از حرف‌های او، رسانه‌ها قصد ایجاد حاشیه داشته‌اند و مثال‌های دیگر.

طی روزهای گذشته نیز با لو رفتن عکس‌های خصوصی دروازه‌بان تیم پرسپولیس تهران در صفحات مجازی رسانه‌هایی که به‌دنبال چنین اتفاق‌های بودند، سریع دست به‌کار شدند و این خبر را تیتر یک سایت یا روزنامه خود کردند و به جای این‌که موضوع با قانون حل و فصل شود، رسانه‌ها بدون آگاهی کامل از موضوع اصلی حکم خود را بر این بازیکن اعمال کردند. با زندانی شدن این بازیکن حاشیه‌های پیرامون او به اوج خود رسید که شاید یکی از دلایل اصلی آن پافشاری رسانه‌ها بود.
اگر واقعا بازیکن، مربی یا هر فردی که نقشی در فوتبال ایران دارد، کاری بکند یا حرفی بزند که از نظر اخلاقی خلاف قوانین کشور باشد این «کمیته اخلاق» است که وظیفه نظارت بر مسائل فرهنگی و اخلاقی را در خانواده فوتبال دارد نه رسانه‌ها. این کمیته باید با فرهنگ‌سازی به منظور پیشگیری و برخورد با خاطیان برای جلوگیری از تکرار یک اشتباه، فضای اخلاقی فوتبال ایران را بیمه کند. البته طی سال‌های اخیر اخبار و حاشیه‌های رسانه‌ای این کمیته تاکنون فقط باعث ایجاد حاشیه و جنجال شده است تا حل معضلات ناهنجاری‌های در فوتبال در کشور.

این نخستین‌بار نیست که چنین مساله‌ای پیرامون شرح وظایف کمیته اخلاق رخ می‌دهد. چندی پیش و بر سر ماجرای برخورد با چند ملی‌پوش که روی بازووهای خود خالکوبی داشتند نیز جنجالی رخ داد که البته در آن مساله اقدام کمیته اخلاق با واکنش صریح و شدید رئیس فدراسیون فوتبال همراه شد. کمیته اخلاق در آن ماجرا اعلام کرده بود که با دو ملی‌پوش فوتبال ایران برخورد قاطع می‌کند ولی علی کفاشیان به خبرنگاران گفت که این حرف رئیس کمیته اخلاق درست نبوده و این کمیته قبل از هر اقدامی باید با او هماهنگ باشد.

البته برخی از بازیکنان و مربیان نیز در کشور خود علاقه به ایجاد حاشیه دارند و نمی‌دانند که همین حواشی زیاد می‌تواند آنها را از خانواده فوتبال دور کند البته در ایران این افراد کم نیستند. وقتی سروکله چنین افرادی در فوتبال بوشهر پیدا می‌شود پس نباید تعجب کرد که در تیم‌های لیگ برتری هم وجود این افراد را شاهد باشیم.
یکی از این افراد میثم منیعی است که کلا به ایجاد حاشیه در فوتبال علاقه شدیدی داشت و شاید یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که کادر فنی تیم شاهین بوشهر در زمانی که در لیگ برتر بود انجام داد، بستن قرار داد با این بازیکن بود. بازیکنی که در تیم‌های قبلی خود، خصوصا استقلال تهران نیز کم حاشیه نداشت.

در همان اوایل فصل حاشیه‌هایی پیرامون منیعی ایجاد شد تا آنجا که برخی روزنامه با تیتر «هنوز فصل شروع نشده...حاشیه های میثم شروع شده» آن اتفاقات را پوشش دادند، با گذشت چند هفته از لیگ برتر این حاشیه‌ها افزایش یافت او با خلق یک رسوایی نه تنها خود بلکه تیم شاهین را نیز وارد گودالی کرد که بیرون آمدن از آن غیرممکن بود و از نتایج آن رسوایی سقوط شاهین بوشهر به لیگ دسته یک بود. این فقط نمونه‌ کوچکی از حاشیه‌هایی است که می‌تواند نه تنها بازیکن بلکه تیم او را نیز نابود کند.

با این حال ایجاد حاشیه در فوتبال ایران دیگر کار فرد خاصی نیست. بلکه هر کسی که نقشی هم در این خانواده ندارد می‌تواند یک حاشیه پیرامون شخص، تیم یا کل خانواده فوتبال ایران ایجاد کند و باعث اختلاف ‌نظرهای زیادی شود که نتیجه آن چیزی جز نابودی نیست. در واقع حاشیه هم‌اکنون جزئی از زندگی بسیاری از فوتبالی‌ها است. اندکی هم هستند که بدون حاشیه فوتبال برایشان معنا ندارد.
در پایان این سوال‌ها به وجود می‌آید که آیا بازیکنان مقصر هستند؟ رسانه‌ها تند می‌روند؟ فدراسیون کم کاری می‌کنند؟ فرهنگ فوتبالی جامعه دچار تحول شده است؟ و سوال‌های زیادی که با حال و روزی که فوتبال ایران دارد فعلا جوابی ندارد.

 

برچسب ها: ورزش ، فوتبال ، حواشی
نام:
ایمیل:
* نظر: