bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۴
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر گفت: خود‌مراقبتی اولین گام برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها است.
 عادل مقدس در نشست هفتگی با سرپرستان مراکز بهداشتی درمانی با تبیین برنامه ملی خودمراقبتی گفت: در برنامه تحول نظام سلامت، برنامه ملی خودمراقبتی به‌عنوان پنجمین برنامه ملی تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت طراحی و بسته خودمراقبتی برای اجرا به شبکه‌های بهداشت و درمان ابلاغ‌شده است.

وی با بیان اینکه خودمراقبتی مقوله‌ای جدا از خوددرمانی است، افزود: خودمراقبتی، عملی است که در آن هر فرد از دانش، مهارت و توان خود به‌عنوان یک منبع استفاده می‌برد تا به‌طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند.

وی ادامه داد: حیطه خودمراقبتی شامل ارتقای سلامت، اصلاح سبک زندگی، پیشگیری از بیماری، خودارزیابی، حفظ سلامت، مشارکت در درمان و توان‌بخشی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر بابیان اینکه اگر خودمراقبتی به‌خوبی در جامعه تبیین و نهادینه شود می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، گفت: خودمراقبتی موجب ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، منطقی شدن استفاده از خدمات و نیز کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود.

وی ترویج خودمراقبتی را رویکرد سلامت متکی بر مردم دانست و اعلام کرد: در صورت ترویج خودمراقبتی و انجام آن توسط مردم، شواهد نشان از پیش‌بینی صرفه‌جویی 7 درصدی در هزینه‌های مرتبط با سلامتی دارد.

مقدس بابیان اینکه 65 تا 85 درصد از مراقبت‌هایی که به‌سلامت منجر می‌شود محصول خودمراقبتی است، گفت: ظرفیت خودمراقبتی بسیار بالا است و اگر توجه به خودمراقبتی به یک باور عمومی تبدیل شود بسیاری از هزینه‌های عوامل تهدیدکننده سلامت کاهش خواهد یافت و استفاده از خدمات سلامت نیز منطقی خواهد شد.

وی با تأکید بر ارائه اطلاعات کیفی مکتوب در ویزیت‌ها گفت: ارائه اطلاعات کیفی مکتوب در ویزیت‌ها می‌تواند از ویزیت‌های مجدد و بستری‌های بیمارستانی پیشگیری کند چراکه بخش عمده‌ای از بیماری‌ها را بیماری‌های جزیی تشکیل می‌دهند که در مدتی کوتاه، بدون درمان یا با درمان‌های ساده در خانه بهبود می‌یابند.

این مقام مسئول در شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر تصریح کرد: آموزش همگانی سلامت و ارائه منابع اطلاعاتی قابل‌اعتماد برای خودمراقبتی در بیماری‌های جزیی می‌تواند دست‌کم جلوی یک‌پنجم از مراجعات پزشکی غیرضروری را بگیرد.
برچسب ها: جامعه ، سلامت ، دیر ، درمان
نام:
ایمیل:
* نظر: