bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
مسوول واحد تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام نسبت به مصرف روتین مقادیر زیاد ویتامین‌ها هشدار داد.
علی حیدرنژادیان با بیان این‌که امروزه هر ماده خوراکی یا نوشیدنی از بطری آب‌ گرفته تا آب‌پرتقال، شیر و حتی نان با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی‌ شده‌اند که باید در مصرف آنها دقت کنیم، تصریح کرد: به‌عنوان‌ مثال مقادیر زیاد ویتامین C یا روی می‌تواند باعث تهوع و استفراغ و درد شکمی شود یا مقدار زیاد سلنیوم می‌تواند باعث ریزش مو و عوارض گوارشی شود.

وی با بیان این‌که ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین K، A، E و D به‌دلیل ماهیت چربی‌دوستشان در بدن ذخیره می‌شوند، ادامه داد: ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌‌طور طبیعی در غذای انسان وجود دارند اما ازآنجا که رعایت تنوع غذایی در رژیم روزانه کار دشواری است، گاهی به مصرف مواد غذایی غنی‌ شده یا مولتی‌‌ویتامین‌ها نیاز است، هر چند مقدار این مصرف باید در محدوده مجاز روزانه قرار گیرد، نه این‌که به‌‌صورت همزمان از چند نوع ماده مغذی یا مولتی‌ویتامین استفاده شود که البته در اینجا می‌توان برای افرادی که به‌دلیل بیماری یا کمبود یک ماده خاص یا حاملگی به مقادیر بیشتر نیاز دارند، استثنا قائل شد.

حیدرنژادیان با اشاره به این‌که یکی دیگر از مباحثی که درباره‌ ویتامین‌ها باید رعایت شود، عددی است که روی برچسب مولتی‌ویتامین‌ها و مکمل‌ها درج‌ شده و نشان‌دهنده‌ تعداد قرص یا کپسولی است که باید در یک روز خورده شود، خاطرنشان کرد: این عدد ارزش روزانه قید شده را تامین می‌کند که جنبه اقتصادی نیز دارد و خیلی از شرکت‌ها از قید کردن آن خودداری می‌کنند و این عدد هر چه بزرگ‌تر باشد، نشان می‌دهد که ارزش غذایی یک قرص یا کپسول از آن کمتر است.

مسوول واحد تجویز و مصرف منطقی دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان این‌که کسانی که داروی خاصی مصرف می‌کنند یا وضعیت سلامتی‌شان طبیعی نیست، قبل از مصرف هرگونه مولتی‌ویتامین یا مکمل باید با داروساز و پزشک مشورت کنند.
این کارشناس با تاکید بر رعایت پیشگیری از تداخل دارویی گفت: مصرف همزمان آنتی‌بیوتیک‌هایی مثل سیپروفلوکساسین و تتراسایکلین در حضور املاح دو ظرفیتی مانند کلسیم و روی غیرفعال می‌شوند یا مثلا مصرف ویتامین K همزمان با مصرف وارفارین باعث مهار اثرات ضد انعقادی وارفارین می‌شود.

برچسب ها: جامعه ، پزشکی ، ویتامین
نام:
ایمیل:
* نظر: