bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۴
مدیر پرستاری بیمارستان قلب در گفت‌وگو با بامداد جنوب مطرح کرد؛
در ادامه برای بررسی شمه‌ای از مسائل و مشکلات پرستاران با مدیر پرستاری بیمارستان قلب و رئیس نظام پرستاری بوشهر و نائب‌رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت‌وگو کردیم.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: پنجم جمادی‌الاولی روز ولادت با سعادت بانوی زجرکشیده واقعه کربلا و اسوه صبر و استقامت و الگوی تمام بانوان و مادران ایران‌زمین، حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها است. بی‌شک بر همگان روشن است که چرا این روز را روز پرستار می‌نامند و علت نامگذاری این روز به نام «روز پرستار» چیست؟ سیر فراز و نشیب زندگی حضرت زینب پس از شهادت امام حسین (ع) و بر بالین امام سجاد (ع) بودن و محافظت از بازماندگان خاندان در تاریخ مانا و همگان نسبت به آن مطلع هستند. از همین روست که روز ولادت ایشان به نام روز پرستار نام گرفته است.

 علاوه بر این، علت نامگذاری روز میلاد با سعادت حضرت زینب سلام‌الله علیها به روز پرستار به‌خاطر دو وجه است: 1 – تجلیل از مقام شامخ و شخصیت والای حضرت زینب(س) است که با برگزاری این مراسم یادی از این بزرگ بانو و باعث الگوسازی در جامعه می‌شود. 2 – تقویت روحیه زینب‌گونه در میان پرستاران و تقدیر و تشکر از زحمات و نقش پرارزش پرستار در جامعه.
حضرت زینب الگوی تمام بانوان و پرستاران است، چراکه از پنج سالگی زمانی که حضرت فاطمه (س) به‌سبب پهلوی شکسته به‌مدت 90 روز بستری بود، وی بر بالین او حاضر بود و با تمام قوا و انرژی که در همان پنج سالگی داشت، از حضرت فاطمه پرستاری می‌کرد. 
در ادامه برای بررسی شمه‌ای از مسائل و مشکلات پرستاران با مدیر پرستاری بیمارستان قلب و رئیس نظام پرستاری بوشهر و نائب‌رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت‌وگو کردیم.
حسین پوپ در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین مشکل پرستاران چیست، به بامداد جنوب گفت: مهم‌ترین مشکل پرستاران، دیده نشدن آنهاست. زحمات بی‌شائبه این قشر و خدماتی که به‌صورت شبانه‌روزی ارائه می‌دهند، به هیچ وجه دیده نمی‌شود. بهتر است به جای این‌که مشکلات این قشر از زبان دیگران گفته شود، از زبان خود پرستاران و یا نماینده آنها گفته شود.
وی درباره دیگر مشکلاتی که پرستاران چه در سطح استان و چه در سطح کشور با آن روبه‌رو هستند، افزود: کمبود نیروی انسانی در سطح کشور و استان سبب شده تا فشار مضاعفی بر دوش همکاران پرستار ما وارد کند. همین امر سبب شده تا پرستاران ما با توجه به نیاز بیمارستان شیفت صبح و عصر یا شیفت صبح و شب داشته باشند، در حالی که زمان استاندارد کار یک پرستار هشت ساعت است.

پوپ با بیان این‌که فشار زیاد کاری پرستاران گاهی منجر به ایجاد خطا و اشتباه و به‌دنبال آن نارضایتی مردم می‌شود، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مردم علت اصلی این خطا و اشتباه را که ناشی از خستگی و فرسودگی است نمی‌دانند.
مدیر پرستاری بیمارستان قلب و رئیس نظام پرستاری بوشهر و نائب‌رئیس شورای عالی نظام پرستاری کشور با بیان این‌که محاسبه نیروی انسانی پرستاری به سه شکل نسبت پرستار به تخت، نسبت پرستار به جمعیت و نسبت پرستار به پزشک بررسی می‌شود، تصریح کرد: از نظر قانونی و منطقی، نسبت پرستار به هر تخت 8/1 تا 5/2 پرستار، نسبت پرستار به پزشک، در ازای هر پزشک سه پرستار و نسبت پرستار به جمعیت هم که تناسب خاصی دارد، باید لحاظ شود.
پوپ با اشاره به این‌که این تناسب در کشور و استان نامطلوب است، به یکی دیگر از مشکلات پرستاران اشاره کرد و یادآور شد: پرداختی‌ها و وجوهی که به نسبت ارائه خدامات پرستاران به آنها پرداخت می‌شود در مقایسه با دیگر رشته‌های پزشکی فاصله بسیاری دارد و این در حالی است که بخشی از خدماتی که این قشر انجام می‌دهند، چون کد به نام پزشک می‌خورد، در پرداختی‌ها نادیده گرفته می‌شود. 
وی مجموع این مشکلات و کاستی‌ها را سبب بی‌انگیزگی پرستاران برشمرد و گفت: در حدود دو ماه پیش برای ملاقات با مجموعه شهرداری درخواستی داده‌ام که هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ام و ضروری است که بیش از اینها به جامعه پرستاری توجه شود. 
مدیر پرستاری بیمارستان قلب با اشاره به این‌که برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز ضروری است تا وزارتخانه مربوط، ردیف‌های استخدامی را بیشتر کند، یادآور شد: در سطح کشور 100 هزار کمبود پرستار داریم و این کمبود در سطح استان هم قابل تامل و توجه است. 

پوپ با بیان این‌که قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران که مصوب مجلس بوده اما اکنون به‌صورت کامل اجرا نمی‌شود و قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ‌مدت هشت سال است که بر زمین مانده است. 
وی در پایان ضمن تبریک به مناسبت این روز فرخنده به همه پرستاران پرکار و دلسوز که گاهی مشاهده شده خانواده خود را در بدترین وضعیت رها کرده و سر شیفت خود حاضر شده‌اند، گفت: انتظار می‌رود مسوولان ارشد استان و شهرداری قدردان زحمات پرستاران و مجموعه باشند و از نزدیک مشکلات و کاستی‌های آنها را لمس کنند و ببینند.
یکی از ویژگی‌های شغل پرستاری، حساس بودن آن است و دلیل آن هم بسیار مبرهن و واضح است. اگر پرستاری به‌علت کم‌خوابی و خستگی یا فراموشی و هر دلیلی دیگر در دادن داروی یک بیمار یا زدن آمپول بیمار دیگر و ... مرتکب اشتباهی شود، گاهی صدمات و عواقب جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت. علاوه بر این یکی از ویژگی‌هایی که سبب می‌شود پرستاری جز مشاغل سخت محسوب شود، علاوه بر این، شب‌زنده‌داری است که کاری بسیار طاقت‌فرساست. 

گاهی اوقات بر اثر اشتباه یک پرستار، آن را به همه پرستاران تعمیم می‌دهیم و برای آنها طبل رسوایی می‌زنیم، این در حالی است که در هر لباس و منصبی اشتباه جبران‌ناپذیر است و نباید اشتباه یک نفر را به پای یک گروه و جماعت نوشت. پرستاران، قشر زحمت‌کش جامعه هستند که حساس بودن شغل آنها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. این روز را به همه پرستاران ایران‌زمین و به‌ویژه پرستارانمان در استان تبریک می‌گوییم.


نام:
ایمیل:
* نظر: