bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۵ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۴
فلات قاره خارگ کارگران را تهدید کرد:
روز گذشته جمع کثیری از کارگران شرکت ... زیر نظر شرکت فلات قاره جزیره خارگ دست به تحصن زدند. برای پیگیری علت این تحصن با یکی از آنها گفت‌وگو کردیم.
بامداد- هدی خرم آبادی: رسیدن به آن به هیچ مدرک تحصیلی نیاز ندارد. در بیشتر مواقع به هیچ تجربه و تخصص خاصی هم نیازی ندارد. برای رسیدن به آن نیازی به رشوه دادن و دخالت شخص ثالثی نداری. تنها به اندکی شرافت نیاز داری و صداقت. پیامبر اکرم (ص) در زمان جاهلیت بوسه بر دوستان کارگران زد و توجه همگان را به شان و منزلت این قشر مظلوم و زحمتکش معطوف کرد، این در حالی است که اکنون وضعیت این قشر مناسب حال آنها نیست و اینان هر روز زیر فشار زندگی له می‌شوند و فریاد اعتراضشان را پاسخگویی نیست. روز گذشته جمع کثیری از کارگران شرکت ... زیر نظر شرکت فلات قاره جزیره خارگ دست به تحصن زدند. برای پیگیری علت این تحصن با یکی از آنها گفت‌وگو کردیم. 
یکی از تحصن‌کنندگان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص علت این تحصن گفت: علاوه بر این‌که حقوق ماه قبل را نگرفته‌ایم، مطالبات خود را از نیمه دوم سال 93 تا نیمه اول سال 94 دریافت نکرده‌ایم.

وی که نخواست نامش فاش شود، در پاسخ به این سوال که آیا تا کنون این موضوع را به پیمانکار و مسوولان مربوط دیگر منتقل کرده‌اید، افزود: این موضوع را بارها به پیمانکار منتقل کرده‌ایم اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است و ما همچنان مطالبات خود را که شامل همان حق‌الزحمه بهره‌برداری است و هر پیمانکاری موظف به پرداخت آن است را دریافت نکرده‌ایم. 
این معترض در ادامه به این موضوع که پیمانکار مورد نظر شعبه‌ای از همین شرکت را در عسلویه هم دارد و کارگران آنجا هم آن‌گونه که ما شنیده‌ایم و خبر داریم، مدت چهار – پنج ماه است که حقوق نگرفته‌اند، اشاره و تاکید کرد: سال‌های قبل با چنین مشکلی روبه‌رو نبودیم و پیمانکار یاد شده تقریبا یک‌سال است که جایگزین شده است. 
این منبع موثق با بیان این‌که در حال حاضر کارفرما و پیمانکار با هم زد و بند دارند، تصریح کرد: پیمانکار می‌گوید پول ندارم که مطالبات شما را پرداخت کنم و اگر بخواهید به این تحصن‌ها ادامه دهید، تعدیل نیرو کرده و شما را اخراج می‌کنم و این در حالی است که کارفرما هم در کمال تعجب مهر تائیدی بر صحبت‌های پیمانکار زد. 
وی با بیان این‌که فیلم این صحبت تهدیدآمیز هم وجود دارد، گفت: موضوع را با زینی، حراست شرکت فلات قاره در میان گذاشتیم و وی اطمینان خاطر داد که پیمانکار به هیچ عنوان چنین حقی ندارد. 

این معترض در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که پس از دخالت کارفرما و حراست، نتیجه تحصن و معوقات پرداختی شما چه بود، افزود: تحصن از ساعت 6 صبح تا 11 ادامه داشت و در نهایت هم زینی، حراست فلات قاره و ستار عباسی، رئیس امور اداری جزیره خارگ با معترضان گفت‌وگو کردند اما قولی مبنی بر این‌که در فلان تاریخ مطالبات شما پرداخت خواهد شد، ندادند. تنها حراست فلات قاره متعهد شدند که به شخصه پیگیر مساله شوند. 
وی یادآور شد: تعداد تحصن‌کنندگان در حدود 250 تا 300 نفر بود و با نزدیک شدن به ایام نوروز همه منتظر دریافت حقوق و مطالباتشان هستند تا دست خالی به خانه‌هایشان نروند و شرمنده خانواده‌هایشان نشوند. 
این معترض با بیان این‌که پیمانکار می‌گوید پول ندارد اما ما شنیده‌ایم که وی کمپی برای اسکان نفراتش ساخته و ژنراتور برق هم خریده، پس چگونه است که پول پرداخت مطالبات ما را ندارد اما پول برای خرید ژنراتور و ساخت کمپ دارد!
یکی دیگر از معترضان در گفت‌وگو با بامداد جنوب گفت: تهدید و بی‌احترامی نسبت به کارگران بی‌حد و حصر شده و ما به هیچ عنوان دوست نداشتیم در این ایام چنین اتفاقی بیفتد اما در حدود یک‌سال است که حق شیفت ما که 22 درصد است، 11 درصد پرداخت شده و هر چند طی تماس تلفنی با تهران و پیگیری مبلغ 22 درصد قطعی شده اما معوقات مربوط به یک سال پیش دیگر پرداخت نمی‌شود. 
وی در ادامه به قرارداد اولیه شرکت اشاره کرد و افزود: در قرارداد نخست مبلغ دو میلیون و 100 هزار تومان قید شده بود اما پس از 12 روز قرارداد را فسخ کردند و در قرارداد جدید مبلغ یک میلیون و 250 هزار تومان نوشته شد. حال در نظر بگیرید 850 هزار تومانِ 300 نفر در ماه چقدر و کجا هزینه می‌شود.

این تحصن‌کننده در پایان یادآور شد: کارگران همچنان ناراضی هستند، چراکه هنوز پاسخ قانع کننده‌ای دریافت نکرده‌اند و فعلا قرار شده مطالبات در هفته جاری یا هفته آینده پرداخت شود که اگر پرداخت نشود، باز هم احتمال تحصن وجود دارد. تلاش ما برای برقراری تماس با پیمانکار مربوط راه به جایی نبرد تا از وی بپرسیم دیگر دوره این که پاسخ سخن، گلوله باشد گذشته است. 
باشد که جهان دگر شود و حال کارگر دگر... .

نام:
ایمیل:
* نظر: