bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
تعجب می‌کنم که چرا آخر هفته نیست ولی بازار این همه شلوغ است. وسط هفته باشد و همهمه و ازدحام جمعیت که اغلب خانم هم هستند، کمی برایم عجیب بود اما با دیدن مغازه‌ای در یکی از پاساژها که خانم‌ها در آن مشغول خریدن جوراب بودند، تعجب مرا برطرف کرد. روز «پدر» است. به همین مناسبت ...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: تعجب می‌کنم که چرا آخر هفته نیست ولی بازار این همه شلوغ است. وسط هفته باشد و همهمه و ازدحام جمعیت که اغلب خانم هم هستند، کمی برایم عجیب بود اما با دیدن مغازه‌ای در یکی از پاساژها که خانم‌ها در آن مشغول خریدن جوراب بودند، تعجب مرا برطرف کرد. روز «پدر» است. به همین مناسبت تصمیم گرفتم گزارش امروز را به گفت‌وگو با تنی چند از شهروندان درباره روز پدر اختصاص بدهم. نزدیک خانمی می‌روم که دست دخترش را در دست گرفته و ویترین مغازه‌ها را با نگاه دنبال می‌کند. از او می‌پرسم برای خرید روز مرد آمده‌اید که لبخندی می‌زند و می‌گوید بله. از او می‌پرسم جوراب که نمی‌خرید، بلند می‌خندد و می‌گوید نه. می‌خواهم برای همسرم یک پیراهن بخرم. 
- به نظر شما خریدن هدیه در مناسبت‌هایی مانند روز زن و روز مرد ضرورت دارد؟
- خریدن هدیه تنها نشان‌دهنده احترام به طرف مقابل و تلاش برای خوشحال کردن اوست اما آنقدر ضرورت ندارد. تعهد طرفین به یکدیگر و داشتن احساس مسوولیت در زندگی مشترک مهم‌ترین دلیل تداوم یک رابطه دوطرفه و بهترین هدیه آنها به یکدیگر است. 
- شما روز زن چه هدیه‌ای از همسرتان گرفتید؟ دوباره می‌خندد و می‌گوید یک انگشتر. 
کمی آن‌طرف‌تر مردی را می‌بینم که روی سکوی روبه‌روی پاساژ نشسته است. 
- پنجشنبه روز مرد است. به نظرتان همسرتان چه کادویی برای شما خریده؟
- شک ندارم جوراب (می‌خندد). شوخی کردم. دوست ندارم خانمم به زحمت بیفتد و پول‌هایش را خرج کند. دوست دارم برای خودش و بچه‌هایمان خرید کند و خوشحال باشند. من چیزی لازم ندارم. 
از حرف‌هایش دلم می‌گیرد. از لباس‌های ساده‌ای که بر تن دارد و از صداقت گفته‌هایش که همه چیز را برای همسر و فرزندانش می‌خواهد. معمول است که همیشه با غلظت خاصی درباره مهر مادری، فداکاری، دلسوزی و از خودگذشتگی مادرها سخن می‌گویند اما مردها همیشه محکومان تاریخ زندگی هستند. کسی از خستگی شبانه‌روزی آنها و از بار سنگین مسوولیت تامین مخارج یک زندگی آنها چیزی نمی‌گوید. اینان، فراموش‌شدگان هستند. فداکاری یک پدر کمتر از فداکاری و از خودگذشتگی یک مادر نیست اما شاید چون مادر با حرف زدن، گریه کردن و ... احساسات خود را بروز می‌دهد، واکنشش در برابر مسائل و اتفاقات به‌وضوح قابل مشاهده باشد و مردها به‌دلیل تودار بودن، احساسات و عواطف خود را بروز ندهند. از همین رو، به نظر می‌رسد که مردها، عاطفه کمتری نسبت به زن‌ها دارند. احتمالا همه ما در طول زندگی دست کم گریه یک مرد را دیده باشیم. همه آنهایی که گریه یک مرد را دیده باشند، درک می‌کنند که چه می‌گویم. 
فرهاد ملایی مرد متاهلی است که دو سال است تشکیل زندگی مشترک داده. از او درباره روز پدر می‌پرسم. می‌گوید خریدن هدیه در مجموع کار نیک و پسندیده‌ای است اما برای مردها خیلی اهمیتی ندارد که در روز پدر هدیه بخرند، چراکه با پول خودشان است (می‌خندد). من هم با او می‌خندم. از او می‌پرسم یعنی اگر خانم‌ها با پول خودشان برایتان هدیه روز مرد بخرند، آنگاه برایتان اهمیت پیدا می‌کند که با صدای بلند می‌خندد... . 
- فکر می‌کنید همسرتان چه هدیه‌ای به شما بدهد؟
- کمی فکر می‌کند و می‌گوید شاید ساعت یا یک پیراهن و شاید هم یک جوراب! باز می‌خندد. 
در مسیر خانه با مرد مُسنی برخورد می‌کنم. وقتی از او درباره روز مرد و این‌که فکر می‌کنید همسرتان چه هدیه‌ای برای شما خریده می‌پرسم، اشک در چشمش حلقه می‌زند و می‌گوید خیلی سال است که همسرش را در یک تصادف از دست داده است. دلش گرفته و تعریف می‌کند که دو فرزند دارد که ازدواج کرده‌اند و کمتر به او سر می‌زنند. ناراحت می‌شوم و ترجیح می‌دهم بیشتر از این با او گفت‌وگو نکنم که مبادا بغضش بترکد و ... . 
روز پنجشنبه 2 اردیبهشت (13 رجب) مصادف با ولادت امام علی علیه السلام، «روز پدر» است. خریدن هدیه برای نان‌آوران خانه آنقدر اهمیت ندارد که تنها خودمان را ملزم به همین روز کنیم و گمان کنیم با خریدن یک کادو، وظیفه ما در قبال همسر، برادر و پدر به همین کادو ختم می‌شود. یادمان باشد که در لحظه‌لحظه زندگی قدردان زحمات آنان باشیم و بدانیم که اینان را جایگزین بهتر و برتری نخواهد بود.
آری! 
دل را ز شرار عشق سوزانــد علی
یک عمر غریب عصر خود ماند علی
وقتی که شکافت فرق او در محراب
گفتند مگر نماز می‌خواند علی(ع)؟
بامداد جنوب میلاد با سعادت مولای متقیان را به همه پدران و مردان ایران‌زمین تبریک می‌گوید و برای آنها آرزوی سلامت، بهروزی و موفقیت می‌کند. 

برچسب ها: جامعه ، روز پدر ، خرید ، هدیه
نام:
ایمیل:
* نظر: