bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۶۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
در پی ادامه‌دار بودن مشکلات درّ یتیم خلیج فارس؛
«شیوه مطالبه‌گری باید قانونی باشد»، «3 نیروگاه تامین و تولید آب و برق در خارگ راه‌اندازی میشود»، «استاندار بوشهر، بارقه امید را در دل خارگی‌ها روشن کرد»، « مشکل آب و برق ساکنان جزیره خارگ برطرف می‌شود» و ده‌ها تیتر دیگر، از جمله تیترهایی است که در خصوص مشکلات آب و برق، ایاب و ذهاب، تامین مواد غذایی، خدمات درمانی و بهداشتی و ...
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: «شیوه مطالبه‌گری باید قانونی باشد»، «3 نیروگاه تامین و تولید آب و برق در خارگ راه‌اندازی میشود»، «استاندار بوشهر، بارقه امید را در دل خارگی‌ها روشن کرد»، « مشکل آب و برق ساکنان جزیره خارگ برطرف می‌شود» و ده‌ها تیتر دیگر، از جمله تیترهایی است که در خصوص مشکلات آب و برق، ایاب و ذهاب، تامین مواد غذایی، خدمات درمانی و بهداشتی و ... جزیره مرجانی رسانه‌ای شده‌اند اما حال باید گفت که تا کنون کدام‌یک از آنها محقق شده‌اند؟ مشکل رفت و آمد ساکنان خارگ مرتفع شده یا برای تامین مواد غذایی در رفاه به سر می‌برند یا مشکلات آب و برقشان برطرف شده است؟
در تیرماه سال گذشته پس از قطعی مکرر برق این جزیره گزارشی را منتشر کردیم در این خصوص که البته مسوول ارشد استان هم در همان بحبوحه اعتراض و ناراحتی مردم وعده احداث سه نیروگاه برق را داد که علاوه بر برق، آب هم تولید کند و اکنون پس از گذشت نزدیک به ده ماه و با نزدیک شده به فصل گرما هنوز خبری از نیروگاه‌های برقی که یکسره مشکل آب را هم حل کنند و چه‌بسا کارهای دیگری هم از دستشان بربیاید، نیست. 
هر چند تلاش مسوولان استان و امیدواری آنها برای مرتفع کردن مشکلات این جزیره نفتی قابل تحسین است و آخرین بار 17 فروردین 95 بود که یکی از مسوولان استان خبر داد که: «مشکل آب و برق ساکنان جزیره خارگ برطرف می‌شود» اما تاریخ‌مصرف این وعده‌ها دیگر گذشته و خریداری ندارد. ادامه از صفحه يک
ديگر اين وعدههاي شيرين اما رويايي نميتواند حتي بارقهاي از اميد را در دل مردمي که در سختترين شرايط جنگ و بمباران در اين جزيره مرجاني ماندند و از خاک ديار آبا و اجداديشان دفاع کردند، روشن کند. 
هر بار که ما در خصوص يکي از مشکلات استان و شهروندان که هم خود و هم مسوولان جزئي از اين زنجيره هستند، نوشتيم ربطش دادند به اينکه خواستهايم استاندار را تخريب کنيم. 

ربط دادن چنين نقدهايي در راستاي تخريب يک شخص تنها از طرف مرفهين بيدرد گفته ميشود؛ کساني که ساعتها با زن و فرزند، با چمدان و وسايل (که اغلب اين وسايل هم شامل مواد غذايي از جمله گوشت، سبزي و ميوه تازه و ... است)، سر اسکله (حال تصور کنيد فصل گرما هم باشد و آفتاب تند و تيز بر سرتان بتابد) در انتظار سوار شدن کشتي نبودهاند که تازه پس از تحمل ساعتها انتظار، حال به آنها بگويند حرکت کشتي بهعلت نقص فني لغو شده يا مثلا بليت،  تمام شده و دهها دليل ديگر. بيشک اينها درکي از رفت و آمدهاي دريايي در يک جزيره ندارند. دانشجو نبودهاند که بدانند پشت آب ماندن چقدر ميتواند به ضررشان باشد و تا چه اندازه ميتواند کارهايشان را عقب بيندازد. به يقين حال و روز مادري را که نفسهاي فرزندش به شماره افتاده اما هيچ راه دررويي از جزيره خارگ برايش نيست را درک نميکنند. فصل گرما اندکاندک از راه ميرسد و باز هم اين نگراني وجود دارد که برق اين جزيره قطع شود و باز هم همان حکايت هميشگي... . 
در اين راستا با حسين حيدري، يکي از معتمدان خارگي گفتوگو کرديم. وي درباره مشکلات جزيره مرجاني به بامداد جنوب گفت: اينکه هر چند مدتي کسي مامور شود و کشتي خريداري کند و پس از گذشت مدتزماني تردد در مسير، بهعلت مقرون بهصرفه نبودن يا نقص فني و ... از رده خارج شود، به هيچ وجه راهکار مناسبي نيست و ما در جلساتي که با استاندار داشتهايم اين موضوع را به وي گوشزد کردهايم. 
حيدري با بيان اينکه مشکل اياب و ذهاب خارگيها مربوط به 80 تا 100 روز بحراني است که ارتفاع موج به بالاي يک متر ميرسد، افزود: بايد از مسوولان پرسيد که چرا سازمان حمل و نقل دريايي اجرائي نميشود؟ چرا هيچکدام از وعدهها محقق نشده است؟ درآمد حاصل از آلايندگيها کجا هزينه ميشود که نميتوان با آن يکي از مشکلات خارگ را مرتفع کرد؟ چرا شرکت نفت 17 مصوبه در خصوص ارائه خدمات درماني، بهداشتي، رفت و آمد و ... را که متعهد شده بود، سالهاست که کنار گذاشته است؟ 

سالاري در همان زمان و پس از تحصنهاي دنبالهدار شهروندان خارگي وعده احداث سيکل ترکيبي را ميدهد که در حال حاضر خبري از آن نيست. وي علاوه بر احداث سيکل ترکيبي که در کنار توليد برق، آب هم توليد کند، وعدههاي ديگري ميدهد که امروز خارگيها بيش از هر کس ديگري آن را به خاطر دارند. سالاري در جلسه و جلساتي که با فعالان اجتماعي و جمعي از معتمدان خارگ تشکيل داد، متعهد شده بود که اورژانس هوايي به خارگيها تعلق ميگيرد و همچنين تاکيد کرد که 9 ميليارد تومان براي اسکله صيادي کنار گذاشته شده و ... که پس از گذشت تقريبا ده ماه همه آنها به فراموشي سپرده شدهاند.
 «مشکلات کنوني جزيره خارگ در سالهاي گذشته نيز وجود داشته و اگر در آن سال ها بخشي از اين مشکلات به جد حل ميشد، امروز شاهد انباشت چنين مشکلهايي نبوديم. با وجود اين براي حل مشکلات اين جزيره تاکنون پيگيريهاي خوبي صورت گرفته است که گرچه نتيجه آنها در برخي از بخشها ملموس نيست ولي ميتوان در آينده نزديک ثمره اين پيگيريها را مشاهده کرد. آب، برق، فاضلاب، حمل و نقل دريايي، بهداشت و درمان، اورژانس هوايي، خدمات رفاهي و شهري از جمله مشکلاتي است که براي حل آنها اهتمام ويژه داريم». اينها بخشي از سخنان سالاري در همان جلسهاي است که سال گذشته با جمعي از معتمدان خارگ داشته است. ما نيز اين مطلب را که بخشي از اين مشکلات از گذشته انباشته شده قبول داريم اما به هر حال در دوره جديد کدام يک از آنها مرتفع شدند؟ 

«در بخش تامين آب و برق جزيره خارگ در پيگيرهايي که از طريق وزير نيرو صورت گرفته مقرر شده است تا دوماه آينده زمينه عمليات احداث سه نيروگاه شش مگاواتي توليد برق با قابليت توليد آب در اين جزيره آغاز شود». اين در حالي است که چندين دو ماه را پشت سر گذاشتهايم اما دريغ .... در زمينه مشکلات خارگ مطالب بسيار و گسترده است که ذکر همه آنها در اين مجال نميگنجد اما ما باز هم درباره مشکلات اين جزيره نفتي مينويسيم. 
حال سوال اينجاست که پس از سه هزار روز بمباران بر سر خارگيها، بهراستي آنها سزاوار چنين بيمهريها و بيتوجهيهايي هستند؟ حال بايد ديد که آيا مسوولان باز هم منتظر تحصن مردم هستند تا بار ديگر وعدهها را از سر بگيرند يا اينکه ... .  


برچسب ها: جامعه ، خارگ ، برق ، نیروگاه
نام:
ایمیل:
* نظر: