bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
یک شاطر نانوایی؛
از جمله این مشاغل می‌توان به کارهایی که در محیط بیرون و زیر آفتاب و در هوای گرم است اشاره کرد. روز گذشته به نانوایی رفته بودم و با دیدن صف طولانی نان و عرق‌ریزان کارگران نانوایی به این فکر افتادم که در این باره گزارشی تهیه کنم.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: ماه مبارک رمضان است. در سال‌های اخیر با طولانی شدن روز در استان ما که فصل گرما زودتر از زمان معمول از راه می‌رسد، شرایط روزه گرفتن به‌ویژه برای برخی مشاغل بسیار سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. از جمله این مشاغل می‌توان به کارهایی که در محیط بیرون و زیر آفتاب و در هوای گرم است اشاره کرد. روز گذشته به نانوایی رفته بودم و با دیدن صف طولانی نان و عرق‌ریزان کارگران نانوایی به این فکر افتادم که در این باره گزارشی تهیه کنم. به همین خاطر با شاطر و یکی دو نفر از آنها گفت‌وگو کردم و این گزارش گوشه‌ای از درد دل‌های آنهاست. 

جابر مهدی‌پور شاطر نانوایی است. او 25 سال سن دارد و 12 سال است که در نانوایی مشغول به کار است. وی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در خصوص این‌که در این فصل با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند، تصریح کرد: مشکلات که زیاد است اما بیشتر از همه شدت گرما و تشنگی، سر پا ایستادن و کم‌تحمل بودن مشتری‌ها ما را اذیت می‌کند. 
از او می‌پرسم به فکر کار دیگری نیستی که می‌گوید 12 سال است به همین کار مشغولم. در این شرایط بیکاری چه کار دیگری انجام دهم. مجبورم با سختی کارم کنار بیایم. خدا را شکر که با همین کار نیز مشغولم و اموراتم می‌گذرد. در خصوص کم‌تحمل بودن مردم از او می‌پرسم و این‌که در این مواقع چه رفتاری می‌کنند که لبخندی می‌زند و می‌گوید کاری نمی‌توانیم بکنیم، جز این‌که آرامشمان را حفظ و سعی کنیم زودتر نوبت‌ها را رد کنیم. 
جابر با بیان این‌که زیر نظر کارفرما کار می‌کنند، از کارفرما اظهار رضایت می‌کند و درباره ساعات کاری‌شان می‌گوید: صبح از ساعت 5:30 دقیقه تا 8 و دوباره ساعت 10:30 تا ساعت 13 و بعد از ظهر هم از ساعت 17 تا ساعت 21. 30 دقیقه کار می‌کنیم. 
از او می‌پرسم در ماه رمضان این‌گونه کار می‌کنید یا خیر که می‌گوید در تمام فصول سال بر همین اساس کار می‌کنیم. 

سه-چهار کارگر دیگر نانوایی هم کنار ما ایستاده‌اند و با دقت و علاقه خاصی به صحبت‌هایمان گوش می‌دهند. با یکی دیگر از کارگرها صحبت می‌کنم و از او می‌خواهم اندکی درباره مشکلاتشان سخن بگوید. این کارگر نانوایی به یکی دیگر از مسائل مطرح و همیشگی نانوایی‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: جریمه‌های مکرر به‌نوعی در فعالیت ما اختلال ایجاد می‌کند. به عنوان مثال برای استفاده نکردن کلاه از طرف بهداشت جریمه می‌شویم. همان موقع کلاهش را از سرش بر می‌دارد، عرقی را که از سر و رویش می‌ریزد نشان می‌دهد و اضافه می‌کند که چه کسی می‌تواند در این گرما کلاه بپوشد.
وی در ادامه در خصوص یکی دیگر از جریمه‌های بهداشت را نام می‌برد و می‌گوید که بهداشت به جای آن‌که نان را آزمایش و ما را جریمه کند، آرد را آزمایش کند. آرد با کیفیت بیاورند تا نان باکیفیت بپزیم. 
یکی دیگز از کارگرهای نانوایی از درآمد پایین این کار می‌نالد و درباره آن می‌گوید: فقط ماهی 800 هزار تومان! با این پول فقط می‌توانیم زنده بمانیم و گرنه با این وضع اقتصادی، هزینه آب و برق، اجاره خانه، حمایت خانواده و زندگی کردن بسیار سخت است.
به گفته همین کارگر بقیه نانوایی‌ها در ماه مبارک رمضان فقط در برخی ساعات خاص کار می‌کنند اما این نانوایی همانند بقیه روزها و فصول کار فعالیت می‌کنند. این در حالی است که کارگرانی که احتیاج دارند در محیط گرم کار کنند، باید به اندازه کافی آمادگی لازم را برای مقابله با استرس گرمایی داشته باشند، بنابراین ضروری است به کارگران مشاغل سخت تذکر و هشدارهای لازم داده شود.

هر چند ما منکر سرکشی بهداشت به نانوایی‌ها نیستیم و حتی تقاضا می‌کنیم با توجه به شروع فصل وبا و دیگر بیماری‌های فصل گرما نظارت همه‌جانبه‌ای به همه غذافروشی‌ها و مراکز پخش و توزیع مواد غذایی داشته باشند، ذکر این نکته را هم خالی از فایده نمی‌دانیم که بهتر است این نظارت و سرکشی از پایه بررسی شود. همین‌طور خطاب به دیگر مسوولان؛ کاش فرصتی را در اختیار کارگران نانوایی‌ها قرار می‌دادند تا با بررسی مشکلات و مسائل آنها، گوشه‌ای از آنها را که امکان‌پذیر است، مرتفع کرد. اینها شمه‌ای از درد‌ دل‌های کارگران نانوایی بود و هدف هم از انتشار این گزارش بیان گوشه‌ای مشکلات چنین شغلی در فصل گرما بود. بامداد جنوب اما در روزهای آینده در خصوص چگونگی تهیه آرد نانوایی‌ها و دلیل کیفیت پایین آنها گزارشی را منتشر خواهیم کرد. 

نام:
ایمیل:
* نظر: