bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
به‌دنبال بی‌آبی‌؛
یکی دو هفته است که بیماران دیالیزی بیمارستان فاطمه زهرا به‌سبب مشکل بی‌آبی برای دیالیز خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند.
بامدادجنوب- هدی خرم آبادی: روی ویلچر نشسته است. مضطرب است. به مردی که همراهش است و بعد می‌فهمم که شوهرش بوده می‌گوید خسته شدم. عرق می‌ریزد. گرمش شده است. پیراهن بلند زنانه‌ای پوشیده که از شدت گرما و رطوبت، خیس خیس شده است. ناراحتی از تمام چهره‌اش به‌ویژه چشمانش موج می‌زند. 
یکی دو هفته است که بیماران دیالیزی بیمارستان فاطمه زهرا به‌سبب مشکل بی‌آبی برای دیالیز خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند. همراه یکی از بیماران در این خصوص به بامداد جنوب گفت: از ساعت 7 اینجا هستیم اما از آنجا که دستگاه دیالیز با آب کار می‌کند و به‌علت نبود آب منتظر ماندیم تا با تانکر آب بیاورند، این در حالی است که بیمار من پیر است و طاقت و تحمل ندارد. خسته شده است.

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به بخش دیالیز، خانمی است که مادرش دیالیز می‌شود و خود همراه شاغل یکی از اداره‌هاست که برای دیالیز مادرش که هفته‌ای سه روز انجام می‌شود، مجبور است مادرش را همراهی کند. او در این خصوص به بامداد جنوب گفت: از ساعت 7 به بیمارستان آمده‌ایم اما پس از ساعتی، هم برق قطع شده و هم آب. این در حالی است که سوزن همچنان در دست مادرم مانده اما ادامه دیالیز متوقف شده تا مشکل آب مرتفع شود. این همراه بیمار با بیان این‌که این وضعیت برای بیماران می‌تواند خطرناک باشد، علاوه بر این‌که آنها و همراهشان را کم‌تحمل و خسته می‌کند، افزود: از همین رو ضروری است پیش از آن‌که اتفاق ناخوشایندی برای این‌گونه بیماران رخ دهد، تدبیری اندیشید. نه تنها آب که قطعی برق هم کار دیالیز این بیماران را با اختلال روبه‌رو کرده است. 
برای بررسی این مساله با مسوول دیالیز بیمارستان خلیج فارس و فاطمه‌زهرا گفت‌وگو کردیم. علیرضا بهنام‌پور در پاسخ به این سوال که به چه علت برای دیالیز بیماران با کمبود آب مواجه شده‌اید، گفت: مورد اورژانسی بوده که با تانکر مرتفع شده است. حدود یک هفته است که با مشکل آب روبه‌رو شده‌ایم و پیگیری‌های لازم نیز برای برطرف شدن این مشکل انجام شده است. 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در صورت قطعی آب، کار دیالیز بیماران به ناچار متوقف می‌شود، چه راهکاری برای این مساله در نظر دارید و مشکل خالی بودن منبع چه بوده، افزود: بیمارستان هم تانکر دارد و هم منبع زیرزمینی که در طول هفته اخیر با مشکل کمبود آب مواجه شدیم اما رایزنی‌های لازم در این راستا صورت گرفته و مسوول پاسخگوی این‌که چرا منبع ذخیره آب بیمارستان نیز آب نداشته بر بخش تجهیزات و تاسیسات بیمارستان است. 
به همین منظور با مسوول تجهیزات و تاسیسات بیمارستان خلیج فارس گفت‌و‌گو کردیم و نظر او را در این باره جویا شدیم. واعظ‌زاده درباره مشکل بی‌آبی در بخش دیالیز بیمارستان فاطمه‌زهرا با بیان این‌که در طول هفته اخیر به‌سبب فرسودگی و نقص منبع آب با مشکل بی‌آبی روبه‌رو بودیم، به ارائه این توضیح که پیگیری و رایزنی‌های لازم در این خصوص انجام شده تا دیگر با چنین مشکلی مواجه نباشیم، اکتفا کرد.
برای بررسی بیشتر مساله و تکمیل گزارش با مدیر شهری آب و فاضلاب شهرستان بوشهر گفت‌وگو کردیم. علی پورقربان در گفت‌وگو با بامداد جنوب در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکل کمبود آب برای مکان‌های عمومی مانند بیمارستان که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، چه راهکار و تدابیری اندیشیده‌اید، خاطرنشان کرد: برای این‌که آب به‌صورت پایدار وجود داشته باشد، تمهیداتی اندیشیده شده که امیدواریم بتوانیم به وظایف خود در این راستا عمل کنیم. 

وی بدون اشاره به این تمهیدات در ادامه با بیان این‌که در حال حاضر آب به‌صورت یک روز در میان نوبت‌بندی شده، افزود: این در حالی است که ارگان‌هایی که با مشکل بی‌آبی مواجه باشند، به‌محض اطلاع‌رسانی هماهنگی لازم به‌منظور آبرسانی به آنها انجام می‌شود. 
مدیر شهری آب و فاضلاب شهرستان بوشهر با اشاره به این‌که دو-سه روز پیش بیمارستان فاطمه زهرا مورد بی‌آبی این بیمارستان را اطلاع‌رسانی کردند، تصریح کرد: چنین موردی از سوی بیمارستان فاطمه‌زهرا تنها یک‌بار گزارش شده که به‌محض اطلاع یافتن آبرسانی به آنها صورت گرفت. 
پورقربان در ادامه با بیان این‌که یکی از بزرگ‌ترین مشکل ما این است که خبرنگاران با مشاهده انجام پروژه‌ای با یک «کارگر افغانی» که هیچ گونه تخصص و اطلاعی از انگیزه و هدف پروژه ندارد، مصاحبه‌ای می‌گیرند و همان را هم تیتر می‌کنند، تاکید کرد: در حال حاضر 12 تانکر مسوولیت آبرسانی به مناطق مشکل‌دار را بر عهده دارند و بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و مراکز آموزشی با وجود بدهی‌های بالا، از اولویت‌های ما هستند. بیمارستان‌ها به‌سبب سر و کار داشتن با بیماران، از حساسیت ویژه‌ای برای ما برخوردار هستند. البته آقای پورقربان در حالی از مصاحبه گرفتن از کارگان افغانی می‌گوید که هیچ یک از مدیران ارشد وی تاکنون حاضر به پاسخگویی در حوزه آب نبوده‌اند و به نظر می‌رسد که کارگران شریف افغانی خیلی بهتر از برخی‌ها می‌توانند پاسخگوی سوالات و مشکلات مردم بی‌آب استان باشند. 

وی با تاکید بر این مطلب که من به‌دنبال سود و درآمدزایی نیستم، عنوان کرد: برای اجاره هر تانکر ماهی 15 میلیون تومان به راننده تانکر پرداخت می‌شود اما بدون هیچ هزینه‌ای این آب را به مردم می‌رسانیم که امیدواریم با تدابیر و راهکارهای اندیشیده شده، از این بحران خارج شویم. البته باید خدمت آقای پورقربان گفت که شما وظیفه‌تان را انجام می‌دهید و نمی‌توانید منتی بر سر مردم بگذارید. مدیریت اشتباه شما در حوزه آب و خدمات‌رسانی در طول دو سال گذشته صدای مردم استان را درآورده است شما آبفای شهرستان و استان را با یک شرکت پیمانکاری ورشکسته اشتباه گرفته‌اید.
بی‌شک یکی از پیامدهای مشکل کم‌آبی در استان همان‌طور که روز گذشته به آن اشاره کردیم، «مهاجرت از روستاها» بود اما به بطن جامعه و طبقات و اقشار مختلف که سر بزنید، می‌بینید که تمام ابعاد زندگی مردم به این مایه حیات وابسته است. چرخ زندگی بدون «آب» نمی‌چرخد و تلاش‌ها برای یافتن راهکاری به‌منظور خروج از بن‌بست بی‌آبی ادامه دارد. حال باید منتظر ماند و دید که این گره کور با کدام راهکار باز می‌شود... . 
نام:
ایمیل:
* نظر: