bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۲ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
پاسخ بوشهری ها به کارشناس صداوسیما؛
ورزش و رسانه، به‌ویژه رسانه‌ای چون تلویزیون، در دنیای امروز رابطه و وابستگی دو سویه‌ای به یکدیگر دارند. به این شکل که رسانه‌؛ مایه شهرت و دیده شدن ورزش‌ها و ورزشکاران می‌شود و...
ورزش و رسانه، به‌ویژه رسانه‌ای چون تلویزیون، در دنیای امروز رابطه و وابستگی دو سویه‌ای به یکدیگر دارند. به این شکل که رسانه‌؛ مایه شهرت و دیده شدن ورزش‌ها و ورزشکاران می‌شود و ورزش عامل جذب تماشاچی و سرگرمی مخاطبان جوان تلویزیون. این تاثیر و تاثر دو طرفه بر جوانان و انتظارات مردم جامعه را از این دو مهم بالا برده و حساسیت داستان را بیش از پیش کرده است.

این‌که ورزشکاری در مسابقه ورزشی خود بی‌اخلاقی کند، همیشه مورد نقد بوده و ورزشکاران به رعایت اخلاق ورزشی توصیه شده‌اند (کما این‌که ورزشکار در شرایط خاص و پر استرسی قرار دارد). حال اگر از عوامل برنامه‌ای تلویزیونی (‌به‌عنوان رسانه‌ ملی) رفتار ناشایستی دون شان خود و مخاطبانشان رخ دهد؛ چه نسبت به مخاطبانش و چه نسبت به ورزشکاران، قابل قبول نیست. ایرانی‌ها و ورزشکاران ایرانی همواره شهره بوده‌اند به این‌که بیشتر از تاکتیک و مهارت در میدان مسابقه، باغیرت و غرور ملی وارد میدان می‌شوند و مبارزه می‌کنند، حال بی‌غیرت دانستن ورزشکاری (از زبان یک کارشناس تلویزیونی) که سال‌هاست در میادین مختلف ورزشی برای این مملکت جنگیده است، کار شایسته‌ای نیست به‌خصوص اگر این ورزشکار ایران‌الاصل نبوده باشد، می‌تواند بیش از ورزشکاران ایرانی دیگر مایه‌‌ سرکوب و بی‌انگیزگی او شود.
روز گذشته پس از این‌که لیلا رجبی نماینده ایران در پرتاب ورزنه، نتوانست به مرحله بعد صعود کند، از سوی احسان مهاجر شجاعی دونده سابق و كارشناس فعلی دو و میدانی در تلویزیون مورد انتقاد قرار گرفت. انتقادی که فراتر از مساله ورزشی رفته و این کارشناس واژه بی‌غیرت را به لیلا رجبی نسبت داد. شاید او متولد ایران نباشد، ولی هم‌اکنون یک ایرانی محسوب می‌شود و در سال‌های گذشته این ورزشکار با غیرت، در تمامی مسابقات به عشق ایران وارد میدان شده و تا پایان مسابقات تمام سعی خود را برای کسب بهترین نتیجه انجام ‌داده است. ورزشکاری که در این سال‌ها در رشته مربوطه 7 مدال طلا برای کشور ایران به ارمغان آورده است، مطمئنا بی‌غریت نیست، بلکه غیرت این ورزشکار که نماینده ما بوشهری‌ها در مسابقات است، از خیلی‌ها بیشتر است. البته پس از این سخنان از سوی احسان مهاجر شجاعی، تمام ورزشکاران و هنرمندان کشور در صفحات مجازی از خانم رجبی حمایت کردند و او را باغیرت خطاب کردند.

در همین راستا لیلا رجبی در واکنش به صحبت‌های احسان مهاجر شجاعی در تلویزیون بیان کرد: شنیدم که مهاجر شجاعی در یک برنامه تلویزیونی و جلوی چشم 70 میلیون ایرانی، مرا متهم به بی‌غیرتی کرده است، در حالی که من در این 8 سالی که در ایران هستم، افتخارات بیشتری نسبت به او کسب کرده‌ام. همیشه تلاش کرده‌ام که پرچم ایران را بالا ببرم؛ چه با مربی، چه بدون مربی، چه با امکانات یا بی‌امکانات.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش نتایج احسان مهاجر شجاعی در سال‌های ورزشیش را پیش کشید و گفت: مهاجر شجاعی در المپیک 2008 پکن پنجاهم شد، آیا فکر می‌کند با این نتیجه خودش هم بی‌غیرت است که حالا در مورد من این‌طور حرف می‌زند؟ او اگر به خودش بی‌غیرت نمی‌گوید، پس چطور می‌تواند جلوی تمام مردم به من توهین کند؟ گفتن بی‌غیرت به کسی، توهین بزرگی است و من از این بابت برای ایشان بسیار متاسفم، چون من همیشه ایران را کشور خود دانسته‌ام و کم نگذاشته‌ام.
رجبی از احسان حدادی هم دفاع کرد و عنوان کرد: «در مورد احسان حدادی هم طوری حرف زده‌اند که به نظرم اصلا درست نیست. احسان واقعا تکرار نشدنی است. من نمی‌دانم واقعا دو و میدانی چند سال دیگر می‌تواند در المپیک مدال بگیرد؟ پس نباید با یک باخت، این‌طور به یک ورزشکار توهین کرد. احسان مهاجر شجاعی اگر امروز حرفی می‌زند، به‌خاطر مشکلی است که با کیهانی دارد، در حالی‌که نباید این مشکل را به ورزشکاران بکشاند. فکر نمی‌کنم مشکل کیهانی به بچه‌ها ربط داشته باشد.

او در پایان گفت: هر چه در توان داشتم، رو کردم اما نتیجه نگرفتم. کاری که پیش از این قرار بود انجام بدهم و خداحافظی کنم را الان انجام می‌دهم. وضعیت آماده‌سازی من خیلی خوب نبود و باید حداقل زودتر به ریو می‌آمدم تا بدنم با شرایط سازگار می‌شد. اگر رکورد بازی‌های آسیایی را می‌زدم فینالیست می‌شدم.
بعد از انتقاد از عملکرد لیلا رجبی از سوی احسان مهاجر شجاعی مردم بوشهر نفرت عجیبی نسبت به کارشناس شبکه ورزش پیدا کرده‌اند و همین مساله بهانه‌ای شد تا صبح روز گذشته رادیو بوشهر برنامه پنج دری‌ «این مساله را واکاوی کند و حتی کارشناس شبکه ورزش را روی آنتن بیاورد. 
احسان مهاجر شجاعی بعد از این‌که روی خط برنامه آمد، تاکید کرد در توصیف عملکرد خانم لیلا رجبی از واژه بی‌غیرت استفاده نکرده است و تنها به این نکته تاکید داشته که وی غیرت کمتری به خرج داده است بدین معنی که برای کسب عنوان می‌توانسته تلاش بیشتری از خود نشان دهد! اینجا بود که مجری برنامه به تقلید از عادل فردوسی‌پور اذعان کرد، من و بی‌شک همه بوشهری‌های از این جمله شما قانع نشده‌ایم. 

مجری در ادامه سخنان خود، گفت: در المپیک پیش رو بسیاری از ملی پوشان بوده‌اند که در رشته‌های مختلف همه تلاش خود را به‌کار گرفتند و حذف شدند! هیچ‌کس در توصیف عملکرد آنها از واژه بی‌غیرت و این‌که غیرت کمتری به خرج داده است استفاده نکرده است.
در نهایت احسان مهاجر شجاعی خطاب به مجری رادیو بوشهر تاکید کرد که اگرچه من منظور بدی نداشتم و تنها نیتم این بود که خانم لیلا رجبی می‌توانسته تلاش بیشتری به خرج دهد اما اگر گفته‌هایم موجب ناراحتی مردم بوشهر شده از مردم بوشهر عذرخواهی می‌کنم.
همچنین محسن وحدانی، تهیه کننده ویژه برنامه ریو ۲۰۱۶ شبکه ورزش در مورد حضور کارشناس دو و میدانی در برنامه و توهین به لیلا رجبی توضیحاتی ارائه کرد، وی گفت: در خصوص رقابت نمایندگان کشورمان در دو و میدانی نیز از دو کارشناس شناخته شده به نام‌های ولی صالح‌نیا و احسان مهاجر شجاعی استفاده کردیم. این دو از چهره‌های شاخص تیم‌های ملی دو و میدانی بودند، آقای صالح‌نیا از رکوردداران و قهرمانان رشته دو و میدانی و مربی تیم‌های مختلف ملی بوده و احسان مهاجر شجاعی هم از قهرمانان صاحب نام این رشته و دارای مدرک تحصیلی دکتری از دانشگاه تهران در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی است. پس شبکه ورزش در انتخاب کارشناسان کوتاهی نکرده و از بهترین‌ها استفاده می‌کند. 

وحدانی درباره توهین شجاعی به لیلا رجبی یادآور شد: آنچه که آقای مهاجر شجاعی درباره خانم رجبی گفتند برای ماهم قابل قبول نبود و ما را هم ناراحت کرد و مجری هم دقایقی بعد، از شخصیت خانم رجبی و زحماتی که ایشان برای رسیدن به المپیک کشیده‌اند، تجلیل کرد‌ اما به هر حال کارشناس برنامه نظر شخصی خود را گفته بود. 
تهیه کننده ویژه برنامه ریو ۲۰۱۶ شبکه ورزش در پایان خاطرنشان کرد: تلاش کردیم در طول المپیک‌، تمامی مسابقات را پوشش دهیم و آنها را برای مردم پخش کنیم. فشار کاری زیاد است و در برخی مواقع این اتفاقات رخ می‌دهد اما می‌بایست این نکته را بیان کنم که شبکه ورزش هیچ توهین و یا بی‌احترامی به خانم رجبی و هیچ یک از نمایندگان عزیزمان در المپیک نکرده و تنها اشتباه کارشناس سبب این اتفاقات شده است.
امید که عوامل سیمای ملی ایران در انتخاب میهمانان، کارشناسان و مجریان تلویزیونی خود در این دوره حساس ورزشی و حتی سیاسی و فرهنگی، حساسیت و خوش سلیقگی بیشتری به خرج‌ دهند و فقط به فاکتورهای رایج جامع اکتفا نکنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: