bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
بامداد24
امروزروز بزرگداشت ابن سیناست. به همین بهانه با دکتر خواجه‌یان، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر گفت‌وگویی انجام دادیم.
بامدادجنوب/هدی خرم آبادی:
امروز روز بزرگداشت بزرگ‌مردی است که روز طب و طبابت به نام او رقم خورده است. او بوعلی حسین بن عبدالله‌ بن سینا است که در سال 359 - 370 هجری - در روستایی در حوالی بخارا متولد شد و با فعالیت‌ها و تحقیقات خود به‌خصوص در بخش طب و پزشکی خدمات ارزنده‌ای را به جامعه پزشکی ارزنده کرد. 

هنگامی که ابن سینا پنج سال داشت، نزد پدر که مردی فاضل بود حساب، ریاضیات، روخوانی قرآن و صرف و نحو ‏زبان عربی میآموخت. او از همان ابتدا بسیار باهوش بود و برای کسب دانش شوق و اشتیاق فراوانی داشت. پس از ‏چندی نیز به مکتب رفت که سرآمد هم‌مکتبی‌های خود شد. ‏

او در ده سالگی قرآن را  حفظ کرده و ادبیات و هندسه، ریاضیات و صرف و نحو عربی را نیز می‌دانست. او به طبیعت ‏و گیاهان و حیوانات علاقه خاصی داشت و اوقات فراغت را در دشت و صحرا به جست‌وجو و کسب تجربه می‌پرداخته و ‏بدین صورت از دوران کودکی به خواص گیاهان دارویی و طبابت علاقه‌مند شد. هنگامی که ابوعلی دوازده سال داشت به‌همراه خانواده در بخارا، پایتخت دارای شغل و منصب دیوانی بود.‏
ابوعلی به‌حدی باهوش بود که گاهی در مطالب علمی وجوه تازه‌ای می‌یافت، به‌طوری که باعث تعجب استاد خود می‌شد. ناتلی (استاد ابن سینا) نیز وی را تشویق به فراگیری علوم و دانش‌اندوزی میکرد و بدین گونه ابوعلی علم منطق را فرا گرفت و ‏بعد به تکمیل ریاضیات پرداخت.‏

ابوعلی سینا برای تکمیل و ارتقای معلومات خود چاره‌ای جز مداومت و کوشش شبانه‌روزی نداشت. او از تمامی کتاب‌هایی که در دسترسش قرار می‌گرفت، سود می‌جست و علم پزشکی را نیز خود به‌وسیله ‏کتاب‌های بزرگان و تجربیات عملی نزد خود فرا گرفت. ‏
پیش‌ از ابن‌ سینا، دو کتاب‌ مهم‌ در پزشکی‌، در حوزه علمی‌ جهان‌ اسلام‌ نوشته‌ شده‌ بود: کتاب‌ الحاوی‌ از محمد بن‌ زکریای‌ رازی‌ و کتاب‌ کامل‌ الصناعه‌الطبیه (یا کتاب‌‌المَلکی‌) از علی‌ بن‌ عباس‌ مَجوسی‌ اما قانون‌ ابن‌ سینا طی‌ چندین‌ سده‌ - چه‌ در سرزمین‌های‌ اسلامی‌ و چه‌ در اروپای‌ سده‌های‌ میانه‌ - همه کتاب‌های‌ پزشکی‌ دیگر را در سایه خود نهاده‌ بود. یکی‌ از نشانه‌های‌ اهمیت‌ کم‌ مانند قانون‌، شرح‌های‌ فراوان‌ بر آن‌، از سوی‌ پزشکان‌، طی‌ قرن‌ها بوده‌ است‌.

بر این‌ شرح‌ها، باید تلخیص‌ها و حواشی‌ بسیار بر آن‌ را نیز افزود.امروزروز بزرگداشت ابن سیناست. به همین بهانه با دکتر خواجه‌یان، معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر گفت‌وگویی انجام دادیم. 
وی طی یک گفت‌وگوی تلفنی درباره جایگاه کنونی پزشکان و رابطه پزشک با مردم به بامداد جنوب گفت: در حال حاضر رابطه پزشک با مردم، یک رابطه نسبتا قابل قبول است. مردم هر جا که عملکرد خوبی دیده‌اند، میزان رضایتمندی خود را اعلام کرده‌ و حامی جامعه پزشکی بوده‌اند و هر جا که از عملکرد پزشکان و جامعه پزشکی راضی نبوده‌اند، معترض بوده و اندکی نسبت به این جامعه بدبین و بی‌اعتماد شده‌اند اما به هر حال جایگاه کنونی پزشکان در این خصوص جایگاه نسبتا خوبی است. 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که حقوق یک پزشک عمومی در ماه چقدر است و آیا پزشکان از وضعیت حق و حقوق خود راضی هستند، تصریح کرد: حقوق دریافتی پزشکان با یکدیگر بسته به عوامل مختلفی از جمله شرایط سختی کار و محل خدمت متفاوت است اما یک پزشک عمومی در سطح شهر به اندازه یک کارمند دولت حقوق می‌گیرد. این در حالی است که یک پزشک خانواده حقوق بیشتری دریافت می‌کند. به همین سبب برخی از پزشکان که در مناطق محروم در شرایط سخت کار می‌کنند وقتی شرایط سخت شغل خود را با مشاغل دیگر قیاس می‌کنند نسبت به وضعیت خود اظهار نارضایتی می‌کنند.
معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر درباره این‌که برای بهبود شرایط درمان و بهداشت شهروندان بوشهری چه طرح‌هایی تصویب شده یا در دست پیگیری است، بیان کرد: در همین زمینه دو طرح در دست اجراست که به‌ویژه برای شهروندان بوشهری حائز اهمیت است، طرح قلب سالم و طرح دهان و دندان. 
وی در ادامه با اشاره به مزایای طرح قلب سالم گفت: در مرکز استان و شهرستان‌ها و روستاها یک پزشک و یک کارشناس به غربالگری افراد بالای 30 سال می‌پردازند و پس از تشخیص‌های لازم، اقدامات بعدی را برای درمان افراد صورت می‌دهند. همچنین در این زمینه کارتی تحت عنوان «قلب سالم» به افراد داده می‌شود. 
خواجه‌یان با بیان این‌که یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر بین شهروندان بوشهری، بیماری‌های ناشی از قلب و عروق است، تاثیر و مزایای این طرح را ارزشمند و مهم دانست.
وی همچنین در خصوص طرح دهان و دندان اذعان کرد: از آنجا که بچه‌ها در بدو ورود به مدرسه پوسیدگی دندان دارند، این طرح کمک می‌کند تا بچه‌ها در بدو ورود به مدرسه پوسیدگی کمتری داشته باشند.  

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی بوشهر با اشاره به این‌که در برخی مناطق مانند روستاها دندانپزشک نداریم، گفت: به همین منظور 12 ماشین طرح دندانزشکی سیار را با یک دندانپزشک و یک دستیار در این مناطق ایفا می‌کنند. 
وی در پایان به بامداد جنوب گفت: به مناسبت روز پزشک وظیفه خود می‌دانم که از همه کادر پزشکی استان بوشهر که با توجه به شرایط سخت کار فعالیت‌های پزشکی خود را به نحو احسن انجام می‌دهند، تشکر و قدردانی می کنم و این روز را به همه آنها تبریک می‌گویم. 

برچسب ها: روز طبابت
نام:
ایمیل:
* نظر: