bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۰۲ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴
نکاتی که نظر ما را به خود جلب نمی‌کند یا کمتر جلب می‌کند، آن هم به آن علت که چشمان ما به دیدن برخی امور عادت کرده‌اند و به‌گونه‌ای جزء آداب و رسوم ما شده‌اند.




بامداد جنوب/هدی خرم آبادی:

تازه به بوشهر آمده است. آشنایی زیادی با بوشهر ندارد. پای صحبت‌هایش که می‌نشینی نکات جالبی را می‌گوید. نکاتی که نظر ما را به خود جلب نمی‌کند یا کمتر جلب می‌کند، آن هم به آن علت که چشمان ما به دیدن برخی امور عادت کرده‌اند و به‌گونه‌ای جزء آداب و رسوم ما شده‌اند. 1

یکی از مواردی که نظر این شخص را جلب کرده، تعداد زیاد موتورسواران در سطح شهر است. او می‌گوید تا به حال در اطراف هیچ پاساژی این همه موتور را یک‌جا ندیده است. برای او دیدن موتورسوارانی که اغلب آنها هم کلاه ایمنی ندارند، نظر این غریبه را به خود جلب کرده است و این سوال را به ذهن او متبادر کرده که به‌راستی چرا این همه موتورسوار در سطح شهر وجود دارد. شاید شما هم یکی از کسانی باشید که این مساله ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. 

این در حالی است که همه ما شاهدیم بیشتر این موتورسواران نوجوان هستند و گواهینامه هم ندارند. حال باید گفت که به چه علت خانواده‌ها اجازه می‌دهند فرزندان کم‌سنشان از موتور استفاده کنند. سوانح مرگبار ناشی از بی‌احتیاطی به‌ویژه در همین خصوص کم نیست. به‌راستی چرا خانواده‌ها به جای ممانعت از استفاده فرزندانشان از موتور بر سر جسم آسیب دیده و در برخی موارد بر سر جنازه آنها گریه و زاری سر می‌دهند. آیا روش بهتری برای درمان چنین معضلی وجود ندارد. در این زمینه نقش خانواده و ماموران راهنمایی و رانندگی تا چه حد است؟ نهاد کنترل کننده این معضل بر عهده چه کسانی است؟ 

یکی از مشکلات و معضلات در خصوص استفاده نوجوانان از موتورسیکلت، بی‌اطلاعی و ناآگاهی آنها نسبت به قوانین راهنمایی و رانندگی است. گاهی بسیاری از تخلفات مانند حرکت در مسیری خلاف جهت خیابان از تخلفات رانندگی موتورسواران است که بیشتر موتورسواران از این موضوع آگاهی ندارند و ناخواسته و ندانسته جاده‌های پرمخاطره و خونین را ایجاد می‌کنند. 

از آنجا که یکی از مشکلات اصلی در این زمینه نداشتن گواهینامه است، بیایید با یکدیگر مراحل گرفتن گواهینامه را مرور کنیم. 

مراحل گرفتن گواهینامه :

1- مراجعه شخص متقاضی با اصل مدارک به آموزشگاه‌های معرفی شده از سوی پلیس راهور ناجا

2- اخذ مدارک - ثبت نام - تشکیل پرونده - و تنظیم قرارداد و کارنامه از طرف آموزشگاه

3- شرکت هنرجو با کارنامه در پنج کلاس تئوری آیین‌نامه و فنی و اخذ نمره قبولی

4- شرکت هنرجو در 10 جلسه آموزش عملی مهارت رانندگی و کسب مهارت اولیه به تائید مربی

5- صدور گواهی آموزش و مهارت از سوی آموزشگاه

6- ارائه پرونده و اصل مدارک به کارشناس آزمایش‌ها و دریافت فرم‌های معاینه پزشکی وکاردکس از آموزشگاه

7- ارائه گواهی سلامت پزشکی به آموزشگاه و شرکت در آزمون اصلی آیین‌نامه (در محل پلیس راهور) و کسب نمره قبولی

8- شرکت در آزمون عملی شهر و اخذ نمره قبلی از کارشناس آزمایش (افسر راهور ناجا) در محل آموزشگاه

9- تکمیل پرونده و دریافت قبض پستی از آموزشگاه جهت دریافت گواهینامه.

حال خود قضاوت کنید، طی همه این مراحل بهتر، آسان‌تر و به صرفه‌ترست یا پرداخت هزینه‌های گزاف و یا ... .

گفتنی است چندی پیش سروان آبادی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی استان از فوت 4129 نفر از استفاده کنندگان راه در سه ماهه نخست سال جاری در کشور خبر داد. در همین زمینه رئیس آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان گفت: از این تعداد 3144 نفر مرد و تعداد 985 نفر زن بوده‌اند. همچنین سروان آبادی محل فوت تعداد 2773 نفر را محورهای برون‌شهری و تعداد 1069 نفر را معابر درون‌شهری و تعداد 274 نفر را در راه‌های روستایی و تعداد 13 نفر را سایر شرایط اعلام کرده است. 

در همین خصوص با یکی از شهروندان بوشهری گفت‌وگو کردیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا خانواده‌ها به فرزندان کم‌سن خود اجازه می‌دهند سوار موتور شوند، گفت: این مساله ناشی از ناآگاهی و سطح پایین فرهنگ و البته این نکته است که همه ما گمان می‌کنیم حادثه و رویداد بد فقط برای دیگران رخ می‌دهد و بلا و مصیبت از ما به دور و برای همسایه است. به همین سبب نسبت به رفتار و تربیت فرزندانمان بی‌توجهی می‌کنیم و زمانی به خود می‌آییم که کار از کار گذشته است. 

بیایید خود پلیس خود باشیم، پیش از آن‌که حادثه‌ای تلخ را رقم بزنیم و خانواده‌هایمان را به خاک سیاه بنشانیم. 

بی‌احتیاطی در این خصوص تنها به شخص موتورسوار آسیب نمی‌زند بلکه ناخواسته و بدون دلیل تعدادی بی‌گناه دیگر را هم به کام مرگ و بسیاری آسیب‌های غیر قابل جبران و پرهزینه می‌کشاند.


نام:
ایمیل:
* نظر: