bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
ازدواج از جمله دغدغه‌های همیشگی جوانان است. در این زمینه برخی معتقد به آشنایی قبل از ازدواج و برخی معتقد یه ازدواج سنتی هستند. حال باید دید آمارهای چهار ماهه نخست سال جاری بیانگر چه نکاتی است؟

ازدواج از جمله دغدغه‌های همیشگی جوانان است. در این زمینه برخی معتقد به آشنایی قبل از ازدواج و برخی معتقد یه ازدواج سنتی هستند. حال باید دید آمارهای چهار ماهه نخست سال جاری بیانگر چه نکاتی است؟ 

آمارهای ازدواج و طلاق در چهار ماهه نخست امسال تعداد سه هزار و 258 ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 34/7 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
از بین ازدواج‌های صورت گرفته در این مدت 2507 مورد در شهرها و 751مورد در روستا رخ داده، به عبارت دیگر 77 درصد از ازدواج‌ها در مناطق شهری به وقوع پیوسته است.

 در همین مدت میانگین سنی زوج و زوجه در زمان ازدواج به‌ترتیب 56/28 و 81/23 بوده است. همچنین در این سه ماهه بیشترین ازدواج در میان مردان گروه سنی 29-25 و زنان 24-20 ساله با 4/13 درصد به وقوع پیوسته است. همچنین در زمینه طلاق در چهار ماهه نخست سال 1394 تعداد 662 واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 58/5 درصد افزایش داشته است. در این مدت تعداد طلاق‌های شهری برابر با 544 رویداد و تعداد طلاق‌های روستایی برابر با 118 رویداد است. به عبارت دیگر 82 درصد طلاق‌ها در مناطق شهری به وقوع پیوسته است.

در این مدت میانگین سنی زوج و زوجه در زمان طلاق به‌ترتیب 92/33 و 74/28 است و بیشترین طلاق‌ها در همان یک سال اول زندگی با 109 واقعه رخ داده است. در همین مدت بیشترین طلاق‌ها در میان مردان گروه سنی 29-25 و زنان گروه سنی 24-20 سال به وقوع پیوسته است.
اندکی دقت در آمارهای بالا عمق فاجعه را در راستای کانون گرم خانواده‌ها نشان می‌دهد.

آمارها حاکی از آن است که سطح سواد مردم دخلی به سبک و سیاق و انتخاب مسیر زندگی‌شان ندارد و حتی با توجه به آمارهای بالا می‌توان گفت که این رابطه معکوس است، به عبارتی هر چه سطح سواد بالا رفته انتخاب مسیر هم بیشتر دچار انحراف و پیچ شده است، چراکه با توجه به آمارها واقعه ازدواج در شهرها بیش از روستاها و واقعه طلاق هم در شهرها بیش از روستاها بوده است. 
از جمله نکته‌های تکان‌دهنده و نگران‌کننده در این آمار کاهش 34/7 ازدواج در چهار ماه نخست سال جاری بوده است. همچنین آمار نگران‌کننده دیگر این است که بیشتر طلاق‌ها در همان یک‌سال اول زندگی اتفاق افتاده است. به‌راستی چرا با وجود این همه پیشرفت و توسعه در زمینه تبلیغات و آموزش این چنین آماری در راستای مهم‌ترین رکن زندگی افراد یعنی ازدواج صورت گرفته است؟ پس انواع و اقسام مشاوره‌های ازدواج راه به کجا برده است؟ در خصوص کاهش واقعه ازدواج می‌توان به عامل بیکاری آقایان اشاره کرد. 
هرچند برای رفع این معضل باید چاره‌ای اساسی اندیشید، چراکه افزایش این روند یعنی بیکاری و تن به ازدواج ندادن و مسوولیت قبول نکردن، خود عواقب بدی در زمینه امنیت و اخلاق اجتماعی به وجود می‌آورد و این امر آنقدر اظهرمن‌الشمس است که نیازی به تاکید و توضیح بیشتر ندارد. 
«ش.ل» در خصوص این امر یادآور شد: در این زمینه آشنایی دو طرف قبل از ازدواج اهمیت بسیاری دارد و در میزان پایداری و ثبات یک زندگی دخیل است. وی در خصوص این‌که چرا آمار طلاق در روستاها کمتر از شهرهاست، تصریح کرد: در مناطق روستایی به‌سبب سخت‌گیری خانواده‌ها طلاق کمتر صورت می‌گیرد و دو طرف تسلیم زندگی با یکدیگر می‌شوند. 

این جوان بوشهری در ادامه به بامداد جنوب گفت: یکی از عوامل موثر در این راستا آشنایی‌هایی نادرست و ناصحیح دو طرف است که منجر به تصمیم عجولانه آنها برای ازدواج می‌شود؛ تصمیمی که در نهایت ختم به خیر نشده و سرانجامش خوردن مهر طلاق در شناسنامه فرد است.
هرچند ازدواج سنت پیامبر است اما در صورتی قابل قبول است که عاقلانه باشد. بنابراین قبل از اندیشیدن به مقوله ازدواج باید درک و شعور آن را داشت. شعور و درک این‌که وابستگی خود را از زندگی مجردی جدا کنیم و به این باور برسیم که باید پس از ازدواج مسوولیت قبول کرده و متعهد باشیم. پس نه تنها در زمینه ازدواج، در همه انتخاب‌های زندگی با تامل، تدبر و تعمق بیندیشیم.

برچسب ها: ازدواج ، کاهش بوشهر
نام:
ایمیل:
* نظر: