bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۸۴۶
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۳ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴
حال یکی از این چالش‌ها برای زوج‌ها انتخاب نام برای کودکشان است. در این بین زوج‌ها دو دسته می‌شوند؛
بامداد24/هدی خرم آبادی:

زندگی چالش‌های فراوانی دارد. بالا و پایین بسیاری دارد. فراز و نشیب‌هایی که ما را در مسیر زندگی پخته می‌کند و ما در گذر زمان کوله‌باری از تجربه را برای خود کسب می‌کنیم. حال یکی از این چالش‌ها برای زوج‌ها انتخاب نام برای کودکشان است. در این بین زوج‌ها دو دسته می‌شوند؛ زوج‌های به اصطلاح سنتی و زوج‌های مدرن یا مدرن‌نما. این دو نامگذاری، اسمی است که هر کدام از این گروه‌ها به یکدیگر می‌دهند، به عبارتی آنها که طرفدار نام‌های قدیمی هستند، سنتی نام می‌گیرند و آنها که اسامی جدید و گاهی عجیب و غریب و سخت تلفظ را می‌پسندند، لقب مدرن می‌گیرند. بی‌شک انتخاب نام برای کودک بیانگر و نشان دهنده تفکر و گرایش اعتقادی پدر و مادرهاست. 

یک خانم باردار در همین خصوص می‌گوید: یکی از دغدغه‌های پدر و مادرها و در حال حاضر من و همسرم، انتخاب نام برای فرزندمان است. به نظر من انتخاب نام برای کودک هم باید زیبا باشد و هم معنای خوبی داشته باشد و در کل به‌گونه‌ای باشد که متناسب با شخصیت کودک باشد. 
شخص دیگری در این خصوص یادآور شد: ترجیح می‌دهم اسم فرزندم بخش‌های کمی داشته باشد و در عین حال تلفظ سختی هم نداشته باشد، مگر این‌که اسم خاصی مانند مهرگان باشد. اگر معنا با تلفظ هم مناسب باشد، بهتر است. 

مهدیه معارفی نیز در این خصوص به بامداد جنوب گفت: نام هر کودک نشان دهنده طرز فکر خانواده وی است. من در انتخاب نام برای فرزندم می‌خواستم نامی برایش انتخاب کنم که به نام خودم بیاید او تلفظ آسان و معنای خوبی داشته باشد. وی در ادامه افزود: اسم‌های عجیب و غریب که تلفظ سختی دارند و معنای خاصی هم ندارند را نمی‌پسندم.
ساره دلبخش هم تصریح کرد: من برای انتخاب نام کودکم چند ملاک را مد نظر دارم: داشتن معنای زیبا و ارزشی، زیبایی و خوش‌آوایی خود نام، بودن با مطابق عرف اسلامی-ایرانی، هماهنگی با نام خانوادگی و نام دیگر اعضای خانواده.

یک روانشناس در این زمینه می‌گوید: اسم باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که به درد تمام دوران زندگی فرد بخورد، چراکه اسم همراه همیشگی افراد در تمام دوران زندگی است.
نادر صوفی‌وند بیان کرد: اسم تا حدود زیادی هویت فرد را نشان می‌دهد و از این حیث انتخاب اسم خوب برای افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
وی درباره ویژگی‌های اسم خوب سخن گفت و خاطرنشان کرد: اسم خوب اسمی است که در گذر زمان رنگ کهنگی به خود نگیرد و قابل استفاده در همه زمان‌ها باشد.

صوفی‌وند، عمومی نبودن را یکی دیگر از ویژگی‌های اسم مناسب عنوان کرد و ادامه داد: اسم خوب اسمی است که عمومی نباشد، به این معنا که تعداد زیادی از افراد جامعه هم نام نباشند، چراکه این مساله مشکلات فراوانی را برای فرد در زمان‌های مختلف زندگی‌اش به وجود می‌آورد.
این روان‌شناس گفت: زیبایی واژه اسم در کنار معنای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند نقش موثری در ایجاد روحیه اعتماد به نفس در فرد داشته باشد. اسم خوب اسمی است که به هیچ وجه فرد را تحقیر نکند، چراکه در غیر این‌صورت فرد در گروه همسالان خود مرتب مورد سرزنش و تمسخر قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: استفاده از اسامی سنگین و اسامی که معمولا معنای تشریفاتی به خود می‌گیرند صمیمیت را از بین می‌برد، از این حیث نمی‌تواند چندان مناسب باشد. اسم باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که هم از جنبه عاطفی بتواند نیازهای فرد را تامین کند و هم این‌که به درد دوران بزرگسالی فرد بخورد.
در این میان نگاهی به آمار اداره‌کل ثبت احوال بوشهر هم خالی از لطف نیست. نام‌های برگزیده پسران و دختران در چهار ماهه نخست امسال به این شرح است امیرعلی 159، محمد 152، علی 137، حسین 130، علیرضا 114 و فاطمه 309، زهرا 168، یسنا 94، زینب 93 و فاطمه زهرا 82 .
این آمار نشان می‌دهد که هنوز هم اسامی مذهبی چه برای پسران و چه برای دختران در استان بوشهر محبوبیت بالایی دارند. این اسامی نه تنها از محبوبیت و اقبال بالایی برخوردار هستند بلکه در همه سنین اعم از کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی زیباست. 
انتخاب نام برای فرزند از آنجا حائز اهمیت است و توجه ویژه‌ای را می‌طلبد که تا پایان عمر با شخص است و او را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. کودک در جمع دوستان و نزدیکانش اسمش را با دیگران مقایسه می‌کند. به هر حال انتخاب نام برای کودک بیانگر خط مشی و اعتقادات خانواده‌هاست.

نام:
ایمیل:
* نظر: